Kasvuyritys syntyy innovaatioista
15. lokakuu 2019
Suomalaisten yritysten kasvumahdollisuudet ja menestyminen kiteytyvät johtamiseen ja rahoitukseen. Johtaja tukee innovaatioita ja edistää vastuullisuutta. Pääomaa tarvitaan skaalautumiseen ja kasvun nopeuttamiseen.
Moni huippupuhuja NBForumissa vahvisti, että innovaatiot johtavat monipuolisesti hyviin asioihin yrityksissä. Innovaatio voi liittyä asiakasuskollisuuden vahvistamiseen, erilaisen asiakassegmentin valintaan tai vaikkapa ajan säästämiseen.
Springvestin omassa tapahtumassa esiintynyt miljardööri Sara Blakely halusi luoda kuluttajille tuotteen, jota he eivät tiedä haluavansa, mutta eivät voi elää ilman sitä. Tuotteen, jonka voi myydä miljoonille ihmisille ja joka saa heidät tuntemaan itsensä hyväksi. Naisten muotoilevista alusvaatteista syntynyt innovaatio on kasvanut valtavaksi liiketoiminnaksi.
Springvest tavoittelee rahoituskierroksilleen kasvuyrityksiä, jotka ovat vastuullisia ja pyrkivät parantamaan maailmaa esimerkiksi energiaa säästävillä, ympäristövastuuta, turvallisuutta tai terveyttä edistävillä ratkaisuilla. Springvest hakee tällaisille kasvuyrityksille miljoonien eurojen pääomaa osakeanneissa.
Rohkealla innovaatiolla kasvuyritykseksi
Monella toimialalla innovointi hyytyy isoissa yrityksissä, koska pelätään oman bisneksen kannibalisointia. Parhaat ideat ja keksinnöt syntyvät siksi usein startupeissa, joissa on jopa hullunrohkea, kannustava yrityskulttuuri.
Jotta rohkeat startupit pääsevät kasvuun, tarvitaan yleensä yhteiskunnan tukimuotoja ja pääoma- tai enkelisijoittajia. Seuraavassa vaiheessa voidaan osakeannilla kasvattaa toimintaa mittakaavaan, jossa se alkaa vähitellen kiinnostaa jättisuuria yrityksiä. Ne pystyvät skaalaamaan innovaatiosta syntyneen liiketoiminnan maailmanlaajuiseksi.
Kasvuvaiheessa olevat listaamattomat yritykset ovat siis usein ostettavissa, sillä se on yksi exit-vaihtoehto useimmille kasvuyhtiöille. Innovatiivisuus ja kyky skaalautua ovat eri osaamisalueita, mutta kasvuyhtiöissä tarvitaan molempia - tiettyyn pisteeseen saakka.
Jotta kasvuvauhti ei vaarannu, kasvuyhtiöt tarvitsevat myös pitkäaikaista pääomaa. Joukkorahoituksella kasvuyritys voi saada paljon omistajia, joista on hyötyä myös mahdollisessa pörssiin listautumisessa, mikä on kasvuyritykselle se toinen exit-vaihtoehto.
Innovaatioita ei synny mokaamatta
Uudet keksinnöt syntyvät yrityksen ja erehdyksen kautta. Johtajan pitääkin rakentaa yrityskulttuuri, joka sietää, sallii tai jopa juhlistaa epäonnistumisia. George Clooney sanoi oppineensa eniten massiivisista epäonnistumistaan. On vain kaksi vaihtoehtoa: voi pysähtyä ja sääliä itseään, tai nousta ylös ja yrittää uudelleen.
Johtajan tehtävänä on luoda innovaatioille herkkä ja kestävä organisaatio, joka ymmärtää ja tukee innovaatioita. Mutta myös johtajilla pitää olla aikaa ideoimiseen ja innovatiivisuuteen.
Innovatiivisten tiimien menestys riippuu psykologisesta turvallisuudesta, riskejä saa ottaa ja epäonnistua voi. Sara Blakely kertoi, että johtajana hän haluaa pysyä haavoittuvana ja nolata itseään jatkuvasti. Epäonnistumista ei saa pelätä. Vaikeudet elämässä ovat tavallaan siunaus.
Kannattaa elää yrittäjämäisesti. Ottaa riskejä ja tehdä asioita hieman eri tavalla. Epäonnistuminen on yrittäjyyden ytimessä. Ainoa todellinen moka on, ettei edes yritä.
Vastuullisuus ja vaikuttavuus nostavat päätään
Menestyvät yritykset ja niiden johtajat muuttuvat yhä vastuullisemmiksi. Aitous ja haavoittuvuus nostavat päätään johtamisessa.
Sara Blakelylle vastuullisuus tarkoittaa, että voitoista osa annetaan takaisin naisille. Kaikilla naisilla ei ole samoja mahdollisuuksia pelkästään siksi, että he ovat syntyneet väärään maahan. Hän on sitoutunut lahjoittamaan puolet omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen.
George Clooneyn mukaan vastuullisuus näkyy yritysmaailmassa yhä enemmän. Jos voi valita, miltä yritykseltä ostaa, ihmiset valitsevat vastuullisen yrityksen. Sellaisen, joka taistelee jonkin hyvän asian puolesta.
Ihmiset voivat vaikuttaa ja puolustaa hyviksi kokemiaan asioita sekä ostamalla että olemalla kuluttamatta. Sijoittaja voi tukea tärkeiksi kokemiaan teemoja sijoittamalla vastuullisiin ja vaikuttaviin kasvuyhtiöihin, joiden innovaatiot tekevät maailmasta puhtaamman, terveemmän tai turvallisemman.