Listaamattoman kasvuyrityksen arvonmääritys

22. tammikuu 2020

Tarve määrittää yrityksen arvo voi johtua useasta eri asiasta. Usein arvonmäärityksen motiivina on omistuksen muutostilanteet yrityksessä, esimerkiksi yrityskauppatilanteet. Myyjäosapuolen tavoitellessa mahdollisimman korkeaa arvoa ostajaosapuoli pyrkii vastaavasti mahdollisimman matalaan valuaatioon. Sijoitustoiminnassa arvonmääritystä tarvitaan mm. sijoituspäätöksenteossa. Valuaation tulisi olla sellainen, että osakeannissa se kiinnostaisi sijoittajia ja anti tulisi saavuttamaan sille asetetut tavoitteet.

Rahoitusteorian mukaan yrityksen ja sen johdon pitkän aikavälin tavoitteena on yrityksen markkina-arvon maksimointi. Markkina-arvon jatkuva maksimointiperiaate on omistajille myös paras tapa torjua yhtiöön kohdistuvat mahdolliset valtausyritykset. Silloin osakkeen hinta pyrkii asettumaan lähelle taloudellisesti perusteltavissa olevaa arvoa.

Yrityksen arvo määräytyy yleensä sen taloudellisen tilan perusteella. Lisäksi yritystä voidaan arvioida sen tulevaisuudessa odotettavan menestyksen perusteella. Tällöin yrityksen määritetty taloudellinen arvo voi poiketa huomattavasti yrityksen taseen mukaisesta arvosta, jossa tilinpäätös ja kirjanpitoarvo perustuvat yrityksen menneeseen kehitykseen.

Esimerkiksi yleisesti arvonmäärityksessä käytetyssä diskontattujen kassavirtojen menetelmässä yrityksen valuaatio riippuu sen kyvystä tuottaa ja kasvattaa positiivisia kassavirtoja tulevaisuudessa. Tällaista arvonmääritystä käytetään sijoituspäätösten tukena, jolloin selvitetään sijoituskohteen mahdollinen arvo sijoitusta tehtäessä ja/tai arvioidulla exit-hetkellä.

Yrityksen sisäiset ja ulkoiset tekijät vaikuttavat sen kasvuun, kannattavuuteen ja riskiin sekä lopulta koko valuaation muodostumiseen. Erityisesti kasvuvaiheen yrityksissä tulevaisuuden odotukset liiketoiminnan kasvusta ja kannattavuudesta ovat yleensä merkittävin yrityksen arvoon vaikuttava tekijä. Ennakointi sisältää paljon oletuksia ja epävarmuustekijöitä. Esimerkiksi liikevaihdon kehittymistä on vaikeampi arvioida, kun sen sijaan kustannuspuoli pystytään ennakoimaan luotettavammin. Ennusteiden luotettavuuteen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, sillä se on olennainen tekijä yrityksen arvonmäärityksessä. Ennusteista olisi hyvä tehdä erilaisia skenaarioita.

Tuottovaatimus

Pääoman tuottovaatimuksella eli pääoman kustannuksella on keskeinen merkitys yrityksen arvonmäärityksessä. Niin yrityksen omistajat kuin velkojatkin odottavat tai jopa vaativat kompensaatiota sijoitetulle pääomalle. Tuottovaatimus voidaan yleisesti jaotella kahteen osa-alueeseen: oman sekä vieraan pääoman tuottovaatimukseen. Vieraan pääoman sijoittajat yleensä saavat sijoituksilleen kiinteän ja ennalta sovitun korvauksen tiettynä ajankohtana. Sen sijaan osakkeenomistajat saavat mahdollisen tuoton osinkoina tai yrityksen osakkeen arvonnousuna.

Tuottovaatimusta voidaan myös selittää sijoittajan odottamana minimituottovaatimuksena, jolla tämä olisi valmis investoimaan juuri kyseiseen sijoituskohteeseen. Minimituottovaatimus puolestaan perustuu vaihtoehtoisista saman riskitason sijoituskohteista saatavaan tuottoon. Tätä kutsutaan myös vaihtoehtoiskustannukseksi. Sijoituksen tuottovaatimus tulisi asettaa vastaavassa riskiluokassa olevien vaihtoehtoisten sijoituskohteiden tuottojen mukaisesti.

Arvonmääritysmenetelmät

Kasvuyrityksen arvonmäärityksessä voidaan käyttää yrityksen vaiheesta riippuen mm. seuraavia malleja:

-       Berkus-menetelmä

-       Scorecard-menetelmä

-       Riskifaktorimenetelmä

-       Venture capital -menetelmät

-       First Chicago -menetelmä

-       Aineettomien hyödykkeiden menetelmä

-       Reaalioptiomenetelmä

-       Diskontatun vapaan kassavirran menetelmä, DCF

Yleensä millään arvonmääritysmenetelmällä ei kuitenkaan saada yhtä, absoluuttisen oikeaa valuaatiota yritykselle. Yrityksen arvo on lopulta pääsääntöisesti neuvottelukysymys. Yrityskauppatilanteessa kohdeyrityksen arvo määräytyy myyjä- ja ostajaosapuolen neuvottelujen lopputuloksena. Arvonmääritysmenetelmät toimivat hyödyllisinä työkaluina ja usein antavat tärkeää informaatiota ja rationaalisia perusteluja yrityksen valuaatiolle.

Timo Huotari, Growth Director, Springvest Oy

Timo Huotari, Growth Director, Springvest Oy

Edellinen
Edellinen

Arvopaperi: Isojen institutionaalisten sijoittajien jalanjäljissä sijoita listaamattomiin kasvuyhtiöihin

Seuraava
Seuraava

Jungle Juice Barin Noora Fagerstöm Vuoden Kasvuyritysjohtajaksi